Publications

Every Teacher is a Language Teacher Series

Notre série Every Teacher is a Language Teacher est un exercice communautaire ! Cette publication propose des pratiques d'enseignement de pointe fondées sur des données probantes, basées sur les ateliers proposés lors des ateliers CAP. Nous collaborons avec des étudiants des cycles supérieurs EducLang, des facultés de tout le Canada, et des enseignants et formateurs d'enseignants actifs et retraités pour mettre sur pied ces ateliers.

Our Every Teacher is a Language Teacher Series is an exercise in community! The publication offers cutting edge evidence-based teaching practices based on the workshops offered during the PLC Workshops. We collaborate with EducLang graduate students, Faculties across Canada and active and retired teachers and teacher trainers to put together these workshops.

Elsherief, H. & Masson, M. (Eds.) (2020). Every Teacher is a Language Teacher (Vol. 1). University of Ottawa Second Language Education Cohort (cL2c). http://dx.doi.org/10.20381/an3d-6k16


Download the book in Word here.

Download the book in PDF format here.

Résumé : Ce livre diffuse les pratiques partagées lors de l'événement annuel Every Teacher is a Language Teacher organisé à la Faculté d'éducation (Université d'Ottawa) pour tous les candidats au baccalauréat en éducation de première année. Le livre est destiné à servir de manuel pour les cours de formation à l'enseignement, les cours de deuxième cycle, ainsi qu'à promouvoir de façon continue les pratiques fondées sur la recherche créées par les partenaires de la Faculté d'éducation (professeurs et étudiants des cycles supérieurs) qui devraient être partagées plus largement avec les éducateurs, les enseignants et les consultants en langues canadiens, particulièrement dans son format bilingue. Cette publication est unique et particulièrement utile aux enseignants en formation initiale et en cours d'emploi, car elle propose des modes de pratique fondés à la fois sur la recherche et la théorie. Cela signifie qu'il ne s'agit ni d'un plan de cours exclusif ni d'une analyse théorique, mais plutôt d'une synthèse qui vise à montrer comment les deux domaines s'informent mutuellement. Nous considérons qu'il présente un intérêt immédiat pour les enseignants et les formateurs d'enseignants, tout en comblant une lacune dans le domaine de l'éducation aux langues au sens large - un outil qui incarne les paradigmes antiracistes et éthiques au sein de la pratique interdisciplinaire actuelle dans sa réponse aux défis de la technologie moderne et de la mondialisation.

Summary: This book disseminates practices shared at the annual event Every Teacher is a Language Teacher held at the Faculty of Education (uOttawa) for all first-year Bachelor of Education teacher candidates. The book is meant to serve as a textbook for Teacher Education courses, graduate courses, as well as an ongoing promotion of research-based practices created by Faculty of Education partners (faculty and graduate students alike) that should be shared more widely with Canadian language educators, teachers and consultants, particularly in its bilingual format. This publication is unique and particularly useful to both pre- and in-service teachers, as it offers modes of practice based on both research and theory. This means it is neither exclusively a lesson plan nor a theoretical analysis; but rather a synthesis that aims to show how the two domains inform one another. We see it as being immediately valuable for teacher and teacher educators, while also filling a gap in the field of language education more widely — one that embodies anti-racist, ethical paradigms within current interdisciplinary practice in its responsiveness to challenges of modern technology and globalization.

Chapter summaries

Chapter 1

Creative Multimodal Poetry and Spoken Word Activities: Supporting Multilingual English Language Learners in K-12 Classrooms.

Jennifer Burton, Wales Wong, Shakina Rajendram.

Chapter 2

Teachers as Status Experts: Lessons from Keith Johnstone’s Improv and Status Teachings.

Steffi Retzlaff

Chapter 3

What’s Art Got to Do with It? The Power of Drawing to Commit New Language and Concepts to Memory.

Mimi Masson

Chapter 4

Integrating First Languages in the Classroom: Helping to Facilitate Student Success.

Diana Burchell, Redab Al Janaideh, Krystina Raymond, Jermeen Baddour, Xi Chen

Chapter 5

Seize the Pen! Encouraging Writing Practice Across the Curriculum.

Heba Elsherief