Publications

Every Teacher is a Language Teacher Series

Notre série Every Teacher is a Language Teacher est un exercice communautaire ! Ces publications proposent des pratiques d'enseignement de pointe fondées sur des données probantes, basées sur les ateliers proposés lors des ateliers CAP. Nous collaborons avec des étudiants des cycles supérieurs EducLang, des facultés de tout le Canada, et des enseignants et formateurs d'enseignants actifs et retraités pour mettre sur pied ces ateliers.

Our Every Teacher is a Language Teacher Series is an exercise in community! The publications offer cutting edge evidence-based teaching practices based on the workshops offered during the PLC Workshops. We collaborate with EducLang graduate students, Faculties across Canada and active and retired teachers and teacher trainers to put together these workshops.

Every Teacher is a Language Teacher: Social justice and equity through language education (Volume 2)

Masson, M., Elsherief, H., & Adatia, S. (Eds.). (2022). Every teacher is a language teacher: Social justice and equity through language education (Vol. 2). University of Ottawa Second Language Education Cohort (cL2c). http://dx.doi.org/10.20381/ehd3-2t16


Download the book in Word here.

Download the book in PDF format here.

Résumé : Ce volume est le résultat de notre événement annuel, Every Teacher is a Language Teacher, qui s'est tenu en 2021 et 2022 à la Faculté d'éducation de l'Université d'Ottawa. Chaque année, nous organisons des ateliers d'apprentissage professionnel pour les candidats à l'enseignement de notre programme. Nous invitons des enseignants chevronnés et de jeunes chercheurs (dont beaucoup sont aussi des enseignants !) qui font leurs études supérieures à la faculté à partager des méthodes, des idées, des stratégies et des activités. Ensemble, notre communauté explore comment travailler avec des apprenants de langue anglaise et française, ainsi qu'avec des apprenants qui arrivent en classe avec plusieurs langues dans leur répertoire. Comme la recherche et l'expérience nous l'ont montré, l'accès aux fonds de connaissances linguistiques et culturelles des élèves est un moyen puissant d'inclure les élèves dans le programme d'études et de centrer leurs contributions, leurs identités et leurs expériences dans le processus d'apprentissage. En tant que communauté d'éducateurs engagés, nous pratiquons la formation des enseignants avec ce même état d'esprit - nous nous appuyons sur les expériences personnelles et professionnelles de nos présentateurs invités et des candidats à l'enseignement. Ensemble, nous abordons les questions sociales, culturelles et politiques qui comptent dans la salle de classe et partageons des pratiques de pointe. Les chapitres de cet ouvrage sont destinés aux enseignants qui peuvent ou non avoir une spécialisation en enseignement des langues. Afin de promouvoir un accès équitable à la connaissance, nous avons demandé à nos intervenants de rédiger des chapitres basés sur leurs ateliers et les expériences qu'ils ont vécues avec nos candidats enseignants. Ils écrivent dans un langage direct et accessible et s'appuient sur les écrits relatifs à l'apprentissage et à l'enseignement des langues en fondant leur travail sur des initiatives qui ont fait leurs preuves. Ainsi, nous espérons que les chapitres donneront au lecteur un aperçu de ce qui s'est passé pendant les ateliers et de la manière dont il peut bénéficier de ces sessions d'apprentissage professionnel.

Summary: This volume is a result of our annual event, Every Teacher is a Language Teacher, held in 2021 and 2022 at the Faculty of Education of the University of Ottawa. Every year, we organize professional learning workshops for teacher candidates in our program. We invite seasoned teachers and young researchers (many of whom are also teachers!) doing their graduate work at the faculty to share methods, ideas, strategies and activities. Together, our community explores how to work with English and French language learners, as well as learners who come to the classroom with multiple languages in their repertoire. As research and experience have shown us, accessing students’ funds of linguistic and cultural knowledge is a powerful way to include students in the curriculum and center their contributions, identities, and experiences in the learning process. As a community of committed educators, we practice teacher learning with this same mindset – we draw from the personal and professional experiences of our guest presenters and teacher candidate attendees. Together, we speak to the social, cultural and political issues that matter in the classroom and share cutting-edge practices. The chapters in this book are intended for teachers who may or may not have a language teaching specialization. So as to promote equitable access to knowledge, we asked our presenters to write chapters based on their workshops and the experiences they had with our teacher candidates. They write in direct, accessible language and draw on the literature about language learning and teaching grounding their work in tried and tested initiatives. As such, for the reader, we hope the chapters will provide insight into what occurred during the workshops and how they can benefit from these professional learning sessions.

Chapter summaries

Chapter 1

Creative Multimodal Poetry and Spoken Word Activities: SupportEyes Wide Open: Navigating Queer-Inclusive Teaching Practices in the Language Classroom for Pre-Service Teachers.

Robert Grant

Chapter 2

Reaching Across the Language Aisle: Collaborative Inquiry into Cross-Curricular Plurilingual Pedagogy in FSL and ELA

Adam Kaszuba & Daniella Raposo

Chapter 3

An extensive reading approach : Approach: Teaching and Learning Within and Beyond the Language Classroom

Chuan Liu

Chapter 4

Best Practices for Language Teaching and Learning: In-person and Online

Krystina Raymond, Zein Abuosbeh, Michelle Chin, Diana Burchell & Becky Xi Chen

Chapter 5

Communicating in Mathematics While Learning an Additional Language: Challenging Deficit Perspectives of Multilingual Students' Learning of Mathematics

Fatima Assaf

As educators, we need to shift our focus away from what multilingual learners cannot do and consider the multiple resources multilingual students use to communicate mathematically, as students draw on a variety of resources to make mathematical meaning. Students’ meaning making isn't dependent on proficiency in the language of instruction but rather on the opportunities the teacher provides for students to develop their mathematics learning experiences.

Chapter 6

Équité, diversité et inclusion dans le système éducatif canadien : La pédagogie sensible et adaptée à la culture pour les futur(e)s enseignant(e)s de FLS en Ontario

Eric Keunne

Chapter 7

Recognize Resilience: Challenge your Perceptions of Refugees and Newcomer Students

Alaa Azan

Every Teacher is a Language Teacher (Volume 1)

Elsherief, H. & Masson, M. (Eds.) (2020). Every Teacher is a Language Teacher (Vol. 1). University of Ottawa Second Language Education Cohort (cL2c). http://dx.doi.org/10.20381/an3d-6k16


Download the book in Word here.

Download the book in PDF format here.

Résumé : Ce livre diffuse les pratiques partagées lors de l'événement annuel Every Teacher is a Language Teacher organisé à la Faculté d'éducation (Université d'Ottawa) pour tous les candidats au baccalauréat en éducation de première année. Le livre est destiné à servir de manuel pour les cours de formation à l'enseignement, les cours de deuxième cycle, ainsi qu'à promouvoir de façon continue les pratiques fondées sur la recherche créées par les partenaires de la Faculté d'éducation (professeurs et étudiants des cycles supérieurs) qui devraient être partagées plus largement avec les éducateurs, les enseignants et les consultants en langues canadiens, particulièrement dans son format bilingue. Cette publication est unique et particulièrement utile aux enseignants en formation initiale et en cours d'emploi, car elle propose des modes de pratique fondés à la fois sur la recherche et la théorie. Cela signifie qu'il ne s'agit ni d'un plan de cours exclusif ni d'une analyse théorique, mais plutôt d'une synthèse qui vise à montrer comment les deux domaines s'informent mutuellement. Nous considérons qu'il présente un intérêt immédiat pour les enseignants et les formateurs d'enseignants, tout en comblant une lacune dans le domaine de l'éducation aux langues au sens large - un outil qui incarne les paradigmes antiracistes et éthiques au sein de la pratique interdisciplinaire actuelle dans sa réponse aux défis de la technologie moderne et de la mondialisation.

Summary: This book disseminates practices shared at the annual event Every Teacher is a Language Teacher held at the Faculty of Education (uOttawa) for all first-year Bachelor of Education teacher candidates. The book is meant to serve as a textbook for Teacher Education courses, graduate courses, as well as an ongoing promotion of research-based practices created by Faculty of Education partners (faculty and graduate students alike) that should be shared more widely with Canadian language educators, teachers and consultants, particularly in its bilingual format. This publication is unique and particularly useful to both pre- and in-service teachers, as it offers modes of practice based on both research and theory. This means it is neither exclusively a lesson plan nor a theoretical analysis; but rather a synthesis that aims to show how the two domains inform one another. We see it as being immediately valuable for teacher and teacher educators, while also filling a gap in the field of language education more widely — one that embodies anti-racist, ethical paradigms within current interdisciplinary practice in its responsiveness to challenges of modern technology and globalization.

Chapter summaries

Chapter 1

Creative Multimodal Poetry and Spoken Word Activities: Supporting Multilingual English Language Learners in K-12 Classrooms.

Jennifer Burton, Wales Wong, Shakina Rajendram.

Chapter 2

Teachers as Status Experts: Lessons from Keith Johnstone’s Improv and Status Teachings.

Steffi Retzlaff

Chapter 3

What’s Art Got to Do with It? The Power of Drawing to Commit New Language and Concepts to Memory.

Mimi Masson

Chapter 4

Integrating First Languages in the Classroom: Helping to Facilitate Student Success.

Diana Burchell, Redab Al Janaideh, Krystina Raymond, Jermeen Baddour, Xi Chen

Chapter 5

Seize the Pen! Encouraging Writing Practice Across the Curriculum.

Heba Elsherief

Merci à nos sponsors qui ont rendu ce projet possible.

Thank you to our sponsors who made this project possible.