Pourquoi suivre cette formation? | Why take this training?

En Ontario, les élèves du secondaire en 12e année peuvent se présenter pour l'examen DELF (CPF, 2020). Les conseils scolaires sont individuellement responsables de l'offre de l'examen DELF à leurs élèves et le nombre d'élèves qui passent l'examen du DELF en Ontario augmente chaque année. En 2021-22, à l'Ottawa-Carleton District School Board (OCDSB), 82 % des élèves éligibles pour apprendre le  FLS en 12e année ont participé à l'examen du DELF et 96 % d'entre eux l'ont réussi (OCDSB, n.d.). 

En Ontario, il est courant que les élèves de français de base passent les examens DELF A2 et B1, et que les élèves d'immersion française passent les examens B1 et B2 (Carr, 2019). 

Ce site web a été créé pour aider les élèves et leurs parents/gardiens à se préparer à l'examen du DELF en Ontario.

In Ontario, secondary students enrolled in Grade 12 FSL courses can take the DELF exam (CPF, 2020). School boards are individually responsible for offering the DELF exam to their students and the number of students taking the DELF exam in Ontario increases each year. In 2021-22 at the Ottawa-Carleton District School Board (OCDSB), 82 % of eligible FSL students in Grade 12 participated in the DELF test and 96% of them were successful (OCDSB, n.d.). 

In Ontario, it is common for Core French students to take the DELF A2 and B1 exams, and for French Immersion students to take the B1 and B2 exams (Carr, 2019). 

This website was created to help students and their parents/guardians prepare for the DELF exam in Ontario.

Avec l'augmentation de la participation au DELF, il est de plus en plus important que les enseignants de FLS à tous les niveaux soient au courant de ce qu'est le test DELF. De plus en plus de conseils scolaires encouragent leurs enseignants de FLS à devenir des correcteurs ou des examinateurs certifiés du DELF.

 Il faut participer à la formation DELF pour devenir correcteur/examinateur et participer à des formations de renouvellement subséquentes.  

La formation DELF est gratuite pour les candidats à l'enseignement du FLS à la faculté d'Éducation, Université d'Ottawa. 

With increased participation in the DELF comes an increased importance for FSL teachers at all levels to be aware of what the DELF test is all about. More and more school boards are encouraging their FSL teachers to become certified correctors or examiners of the DELF.

One must participate in DELF training to become a corrector/examiner and participate in renewal training every few years. 

DELF training is free for FSL teacher candidates at the Faculty of Education, University of Ottawa.

Cette formation vous amène à développer vos connaissances sur les niveaux du CECR,  sur des tâches actionnelles qui se concentrent sur les compétences pragmatiques et sociolinguistiques des élèves de FLS, ainsi que sur leurs compétences linguistiques en français.

The DELF training is a deep dive on the CEFR levels, as well as on action-oriented tasks that focus on the pragmatic and sociolinguistic skills of FSL students, in addition to their linguistic competencies in French.

Que vous enseigniez en français de base ou en immersion française, les connaissances que vous acquerrez sur le CECR serviront vos pratiques d'enseignement du FLS. Par exemple, les étudiants qui ont participé à cette formation dans le passé l'ont trouvée extrêmement bénéfique.

Whether you’re teaching in Core French or French Immersion, the knowledge you will gain on the CEFR will serve your FSL teaching practices. For example, students who have participated in this training in the past have found it extremely beneficial. 

Voici quelques témoignages de candidats à l'enseignement sur leur expérience de la formation au DELF :

Here are some things Teacher Candidates have said about their experience participating in the DELF training:

“I feel like this training was really good to have. It was very useful to have the opportunity to do this as a student and just before completing our program.” (DELF trainee, 2018) 

 

“The DELF training has really solidified my understanding of what and how to teach, assess and evaluate my students.” (DELF trainee, 2020) 


“[The training] has provided me with a much better understanding of the approche actionnelle and the CEFR.” (DELF trainee, 2019) 

 

“I feel more confident when assessing now. I feel I’m better able to evaluate my student’s work and recognize their language abilities.” (DELF trainee, 2018) 

 

“It should be standard practice for all FSL teachers to learn this.” (DELF trainee, 2020)