Information
Background information: This series of workshops is for all our Year 1 B.Ed. teacher candidates (approximately 320 students). They are training to work at one of the three following levels: Primary/Junior, Junior/Intermediate and Intermediate/Senior, across all subjects in English-language school boards (find out more about the Division options here). They will have all been in practicum once by next January.
The aim of these workshops is to engage our teacher candidates with second language pedagogy, as this is not a requirement in the B.Ed. program to date, despite the fact that classrooms are increasingly linguistically and culturally diverse. Our motto is Every Teacher is a Language Teacher and we would like to show our teacher candidates how literacy and language learning can be integrated across the curriculum.
Workshop delivery: The workshops will take place synchronously online on February 1st 2021. Workshops will be delivered twice (lasting 75 minutes each with a 15 minute pause in between) and will take place in English. This gives students the opportunity to attend 2 of the sessions we will be offering.
When creating your workshop, please keep the following in mind:
The teacher candidates you will be presenting to have NO (or very little) training in second language pedagogy.
Our teacher candidates have asked for workshops that target specific age groups. Either:
Primary/Junior (PJ) : Kindergarten to grade 6
Intermediate Senior (I/S) : grades 7-12
If your workshop is applicable to either age group, consider offering the 1st session for PJ teacher candidates and the 2nd session for IS candidates, and adjusting your workshop content accordingly.
Our teacher candidates have asked for workshops that target specific subject matters:
P/J: English, Dramatic Arts, Music – Instrumental, Visual Arts, FSL, Geography, History, Mathematics, Health and Physical Education, Science (general, chemistry, biology, physics)
I/S: English, Dramatic Arts, Music – Instrumental, Visual Arts, FSL, Geography, History, Mathematics, Health and Physical Education, Science (general, chemistry, biology, physics)
If applicable, you may want to specify for which population your workshop is relevant: (e.g., refugees, new immigrants, parents, etc.)
Our teacher candidates have asked for concrete take-aways: i.e., specific pedagogical strategies (i.e., anti-racist teaching approaches; Indigenous world views; plurilingual perspectives, collaborative learning, etc.), in-class activities they can use, resources and/or worksheets they can take home.
If you are interested in delivering a workshop, please complete this Google Form by December 7th with a draft title, brief description of your proposed workshop (200 words in clear accessible language), target age group, target subject matter, and key words. This information will be shared with the Year 1 students for session registration and will be included in the Teacher Education newsletter.
Due to the targeted nature of these workshops, submissions do not undergo a typical peer review process. We are looking to offer a wide-range of workshops that target literacy and language learning for specific subject-matters, and will be inviting presenters based on the submissions we receive.
Should you have any questions, please email cL2c@uottawa.ca
Presenters will also be invited to submit a chapter based on their workshop to our bi-annual publication Every Teacher is a Language Teacher (Vol. 2) after the workshop (details forthcoming).
Informations générales : Cette série d'ateliers s'adresse à tous nos candidats à l'enseignement de la première année du B.Ed. (environ 320 étudiants). Ils sont formés pour travailler à l'un des trois niveaux suivants : Primary/Junior, Junior/Intermediate et Intermediate/Senior, dans toutes les matières dans les conseils scolaires anglophones (pour en savoir plus sur les options de division, cliquez ici). Ils auront tous été en stage une fois d'ici janvier prochain.
L'objectif de ces ateliers est d'engager nos candidats à l'enseignement dans la pédagogie de la langue seconde, car ce n'est pas une exigence du programme de B.Ed. à ce jour, malgré le fait que les salles de classe sont de plus en plus diversifiées sur le plan linguistique et culturel. Notre devise est Every Teacher is a Language Teacher et nous aimerions montrer à nos candidats enseignants comment la littératie et l'apprentissage des langues peuvent être intégrés dans le programme d'études.
Organisation des ateliers : Les ateliers auront lieu en ligne de manière synchrone le 1er février 2021. Les ateliers seront donnés deux fois (d'une durée de 75 minutes chacun avec une pause de 15 minutes entre les deux) et se dérouleront en anglais. Les étudiants auront ainsi la possibilité d'assister à deux des sessions que nous proposerons.
Lorsque vous créez votre atelier, veuillez garder les points suivants à l'esprit :
Les candidats enseignants à qui vous ferez une présentation n'ont PAS (ou très peu) de formation en pédagogie des langues secondes.
Nos candidats enseignants ont demandé des ateliers qui ciblent des groupes d'âge spécifiques. Soit :
Primaire/Junior (PJ) : de la maternelle à la 6e année
Intermediate Senior (I/S) : de la 7e à la 12e année.
Si votre atelier s'applique à l'un ou l'autre groupe d'âge, envisagez d'offrir la première session aux candidats à l'enseignement PJ et la deuxième session aux candidats IS, et d'adapter le contenu de votre atelier en conséquence.
Nos candidats enseignants ont demandé des ateliers qui ciblent des matières spécifiques :
P/J : anglais, arts dramatiques, musique - instrumentale, arts visuels, FLS, géographie, histoire, mathématiques, éducation physique et à la santé, sciences (générales, chimie, biologie, physique).
I/S : Anglais, Arts dramatiques, Musique - instrumentale, Arts visuels, FLS, Géographie, Histoire, Mathématiques, Éducation physique et à la santé, Sciences (général, chimie, biologie, physique).
Le cas échéant, vous pouvez préciser à quelle population votre atelier s'adresse : (par exemple, les réfugiés, les nouveaux immigrants, les parents, etc.)
Nos candidats à l'enseignement ont demandé à ce que l'on leur fournisse des éléments concrets à emporter : des stratégies pédagogiques spécifiques (approches d'enseignement antiracistes, visions du monde autochtones, perspectives plurilingues, apprentissage collaboratif, etc.
Si vous souhaitez animer un atelier, veuillez remplir ce formulaire Google d'ici le 7 décembre en indiquant le titre provisoire, une brève description de l'atelier proposé (200 mots dans un langage clair et accessible), le groupe d'âge visé, la matière ciblée et les mots clés. Cette information sera partagée avec les étudiants de première année pour l'inscription aux sessions et sera incluse dans le bulletin de la formation des enseignants.
En raison de la nature ciblée de ces ateliers, les soumissions ne sont pas soumises à un processus typique d'examen par les pairs. Nous souhaitons offrir un large éventail d'ateliers qui ciblent la littératie et l'apprentissage des langues dans des matières spécifiques, et nous inviterons des présentateurs en fonction des propositions que nous recevrons.
Si vous avez des questions, contactez-nous au cL2c@uottawa.ca
Les présentateurs seront également invités à soumettre un chapitre basé sur leur atelier à notre publication semestrielle Every Teacher is a Language Teacher (Vol. 2) après l'atelier (détails à venir).